Ze willen zo graag weer gewoon les

Nieuws, geplaatst op 10-4-2020
Studenten volgen op dit moment vooral online les. Een deel van de mbo-studenten kan geen stage meer lopen doordat bedrijven moeten sluiten. Zoals in de horeca: bijna alle restaurants, cafés en hotels zijn dicht. Wat betekent dat voor de motivatie van team Horeca en de studenten? “Dit is een ramp voor de horeca; we staan met z’n allen in de overlevingsstand.”

Onderwijs in Coronatijd – deel 2

Chapeau, het lesrestaurant van MBO College Almere ziet er verlaten uit: geen niveau 4 koks die overdag de meest waanzinnige creaties maken en geen studenten die de tafels opdekken voor het diner ‘s avonds. “Het is zo bizar voor de studenten die deze periode in Chapeau werkten. Hun stageperiode kwam abrupt ten einde. Straks als alles weer is opgestart gaan ze vier dagen de praktijk in. ”Het voelt alsof het niet af is”, vertelt Sharon Herkströter. Ze geeft nu dagelijks haar eigen kinderen thuis les én Nederlands en verschillende horecavakken aan haar studenten. ”De motivatie is niet groot maar ze doen het wel. Het liefst hebben ze weer gewoon les.”

In een gat gevallen

Dat beamen René Cramer en Bob Oudshoorn. Beiden geven les aan de studenten van de koksopleidingen. “Er zijn nog maar een paar studenten aan het werk. Bijvoorbeeld restaurants die nu ook bezorgen. En één van onze studenten doet de roomservice in een hotel. De rest is in een gat gevallen.” René vindt het zelf ook maar niks. Hij moet bezig zijn. Zijn studenten bezig zien. “Als ik zie hoe ze hun werk doen, weet ik hoe ze in hun vel zitten en kan ik met een paar woorden of gebaren bijsturen. Ook de collega’s uit de praktijk bellen me om hun verhaal te doen. Tja wat moet ik tegen ze zeggen? Het is een domino-effect. Normaal doen we bedrijfsbezoeken; dat geeft studenten inspiratie om mooie en lekkere gerechten te maken. Sommigen hebben zelfs geen contact met hun chefkok. We hebben onze handen vol om onze studenten erbij te houden.”

Koken voor je ouders

Bob zet z’n studenten thuis aan het werk. “We waren net met brood en banket bezig. Ik geef ze een opdracht om een gerecht te maken en foto’s te sturen van het resultaat. Dat gaat best goed eigenlijk. Ook de ouders reageren daar positief op; iedereen kan mee-eten thuis.” Verder krijgen de studenten vooral theorielessen.

Samenwerking met tophotels

Ook de studenten van de opleiding Manager/Ondernemer Horeca van MBO College Poort missen de praktijk. “We hebben een geweldige overeenkomst met drie tophotels: het Hyatt Place Hotel, het Steigenberger Amsterdam Airport Hotel en het Bilderberg Garden Hotel. De eerste- en tweedejaars studenten leren daar in de praktijk: hybride leren in het restaurant, in de keuken en bij de frontoffices.”, licht docent Robin Gehrels toe. ”Een aantal derdejaars kan nog stage lopen maar verder leert iedereen online. Dat waren ze al gewend gelukkig. Ze kunnen dagelijks hun huiswerk tot 20.00 uur inleveren en dat doen ze keurig.”

Hart onder de riem

“We houden wel intensief contact met de studenten en het komt allemaal goed.”, denkt ook Peter Gildemeester, gastheer van lesrestaurant Chapeau. Hij mist de bedrijvigheid van het lesrestaurant enorm. “Ik krijg dagelijks berichtjes van onze vaste gasten dat ze ons missen en ze steken ons ook een hart onder de riem. Dat is fijn om te merken. Het is overleven. Niks meer, niks minder.”