Hoe ervaar je de samenwerking met het bedrijfsleven?
“Wat ik merk, en ook heel blij mee ben, is dat bedrijven echt op onze studenten zitten te wachten. Er zijn veel vacatures en de deuren staan wijd open. De stage bestaat niet uit koffie halen ofzo; de studenten draaien volwaardig mee in het bedrijfsproces. Er wordt ook goed nagedacht over de begeleiding en het inwerkprogramma. Ik vind het echt opvallend hoeveel geduld de begeleiders hebben en open staan voor bijvoorbeeld studenten met een vorm van autisme. Het is ook mooi om te zien hoe de studenten zich ontwikkelen. Een tijdje geleden had één van onze studenten wél moeite om een stage te vinden. Hij was onzeker en kwam ook niet sterk over in de gesprekken. Uiteindelijk kreeg hij een stageplek. Hij is daar gegroeid en zelfverzekerder geworden. Aan het einde van die stageperiode kwam hij trots melden dat hij een baan aangeboden had gekregen.”
Wat kan er volgens jou beter in de begeleiding van de studenten?
“Als onze studenten op stage gaan dan gaan ze vol mee in het bedrijfsproces en zien we ze veel minder. Ik zou het wel fijn vinden om ze op een wat regelmatigere basis te spreken. Of dat we een vaste terugkomdag afspreken. Het is ook een beetje zoeken hoe we dat moeten doen omdat we gewoon heel veel studenten hebben.”
Hoe bereid je studenten voor op hun stageperiode?
“We hebben hier eigenlijk hele slimme studenten rondlopen. Veel versnellers ook: studenten die de opleiding in minder dan twee jaar doen. De opleiding heeft geen vast rooster en ook de stageperiodes zijn heel verschillend. Dat maakt dat we geen standaard voorbereiding hebben. Ik heb daarom in Google Classrooms een plek ingericht waar allerlei informatie staat die de student helpt bij die voorbereiding. Meestal weten ze ook wel hoe ze een CV moeten opstellen.
Wat vooral belangrijk voor ze is, is hoe zo’n gesprek zal gaan dus probeer ik de verwachtingen een beetje te managen.” Ze willen bijvoorbeeld weten of ze op Zoom tijdens hun stage een pak aan moeten “Studenten willen bijvoorbeeld weten of ze in pak naar hun stage moeten. En of ze met een koptelefoon op kunnen werken. Wat ze wel en niet kunnen zeggen of doen binnen zo’n bedrijf. In zo’n Classroom zet ik interviews die ik heb afgenomen met vertegenwoordigers van die stagebedrijven. Daarin vertellen deze begeleiders zelf hoe het er aan toe gaat in het bedrijf. En ook studenten die al klaar zijn, laat ik vertellen hoe de stage was. Zo krijgen de studenten een beter beeld en zijn ze goed voorbereid.” Zoekt u een stagiair? Neem dan contact op met Rikke of een van zijn collega’s.