Stagiair(e)s draaien volop mee

 

Vincent Janssen staat aan het roer van twee bedrijven. Acht jaar geleden richtte hij met zijn compagnon Viper Handelsmaatschappij op, een webshop voor gadgets in allerlei prijsklassen. Inmiddels zijn ze ook succesvol wijnimporteur en handelaar onder de naam BON Import. Ze begeleiden al sinds de oprichting studenten van MBO College Almere en MBO College Poort.

Wat doen studenten bij Viper?

”Eigenlijk doen we alles zelf. Natuurlijk hebben we een magazijn waar we zelf de in- en uitslag voor regelen. Het verpakken en versturen van pakketten is ontzettend belangrijk. Ook hebben we een winkel waar we onze wijn en andere producten verkopen. Voor klanten is het tof om hier een kijkje te nemen en de magazijnen te bekijken. Onze stagiair(e)s helpen eigenlijk met alles! Dit is ontzettend leerzaam voor ze. Het stelt ons tevens in de gelegenheid om studenten van verschillende opleidingen en niveaus te begeleiden. We werken al enige tijd met studenten van Handel & Ondernemen, maar er starten binnenkort ook Entree-studenten en niveau 2 studenten.

We zijn onlangs ook gestart als DPD pakketpunt. Hierdoor komen er geregeld klanten in de winkel die onze studenten vervolgens opvangen. Ze vinden het erg leuk om te doen en leren hoe ze zich vriendelijk en behulpzaam op kunnen stellen.”

Wat is jullie aanpak in de begeleiding?

”We vinden het belangrijk dat de studenten zich gehoord voelen en we stellen ons heel open op. Stagiair(e)s zijn volwaardig lid van het team en mogen alles tegen ons zeggen. We willen ze vooral meegeven dat ze hier voor zichzelf zijn, en niet voor ons.

Wat stagiair(e)s bij onze bedrijven leren is vooral een bepaalde werkhouding. Hoe werk je samen en hoe ga je met klanten om? Eigenlijk is er geen vaste aanpak of protocol. Als er een specifieke opdracht is vanuit school dan zoeken we samen naar een geschikte invulling. Er is bijna altijd wel iets mogelijk.”

Wat vind je van de begeleiding?

”Het is leuk maar ook ontzettend uitdagend. Je merkt ook wel een verandering de laatste jaren in de houding van sommige studenten. Soms mist er pro-activiteit of een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel. Wij willen het besef creëren dat de stagiair(e) aan het roer staat, dat zij of hij iets wil en daar zelf aan moet werken. We leren hen voor zichzelf op te komen en verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen aandeel of inbreng. Ze mogen gaan en staan waar ze willen maar ik hamer erop dat ze eerst hun papiertje moeten halen. Het is soms een harde leerschool, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat al onze stagiair(e)s achteraf terugkijken op een toffe stage!”